2011. március 10., csütörtök

5. Tervezőgrafika a weben



A webdizájn grafikai prezentáció és tervezés az
interneten megjelenő web site- vagy honlap, illetve más applikációk, objektumok formájában. A maga módján kifejezetten alkalmazott grafika, legalább annyira, mint egy újság, szórólap esetleg meghívó tervezése, ugyanúgy figyelembe kell venni a közeg és tartalom támasztotta követelményeket.
Részletesebben....

A design felépítése:

A weboldal látogatói nem nézik huzamosabb ideig a monitort. Egyszerűen nem esik jól. A kis felbontás miatt nem elég élesek a képek, feliratok, ráadásul a legtöbb monitor 75 Hz-en működik, ami szintén irritálja a szemet. Ennek megfelelően senki nem szeret hosszabb szövegeket olvasni a számítógépén. Fárasztó. Aki azonban már egy ideje használ számítógépet, hozzászoktatja a szemét:

  • csak átfutják a szöveget ahelyett, hogy elolvasnák,
  • gyors döntéseket hoznak,
  • türelmetlenek,

és ezekkel a technikákkal tökéletesen kímélik a szemüket.

Így kell gondolkodni weboldal készítésekor ! Kicsi rá az esély, hogy el fogják olvasni, amit oda írtunk. Főleg ha szép nagy, hosszú szövegről van szó. Akkor elveszítettük az érdeklődőket.

Arra kell építenünk, hogy átláthatóan szerkesszünk. Arra gondolok, hogy a kezdőlapon ne egy hosszú köszöntővel kezdjük, mert az egyébként sem érdekel senkit. Legyen ez a figyelemfelhívás helye. Tegyünk ki sok linket, hogy továbbmehessen arra, ami érdekli. Emeljük ki vastag, nagy, esetleg színes betűvel azt, ami a lényeg (pl. címsorok, linkek, a szövegek esszenciája). És legyenek képek. Jól tagolják a szöveget, szépek, és ha jól választjuk ki a képeket, azok is adnak arculatot az oldalunknak.

Ha már fel kell tennünk egy hosszabb írást, azt mindenképpen tagoljuk. Legyenek a bekezdések között nagy terek, legalább 10px-esek. Az sem árt, ha a sorok magasságát is megnöveljük, ezzel szellősebbnek is tűnik. Szintén szúrjunk képeket sok betű közé, hogy ezzel még egy kicsit megtörjük a monotonitást, és fenntartsuk az érdeklődést.

Szóval:

  • Bontsuk szét aloldalakra. A szöveg alatt (esetleg felett is) legyenek a további oldalak linkjei, a navigációs linkek.
  • Nyomtatási lehetőség! Ha érdekli emberünket a tanulmány, vagy novella (vagy bármi), akkor azt el akarja olvasni tényleg, nem csak átfutni. Hadd nyomtassa ki, vigye haza, vagy be az ágyba. Tudjuk, a papír annyira nem utálja a szemet, mint a monitor.

Mik tehát a legfontosabb tényezők?

  1. Könnyen megtalálja, amit keres. Hogy mit keres? Az igencsak függ attól, hogy milyen weblapról beszélünk, de az oldal céljának egyértelmű meghatározásával ez már könnyen megy.
  2. Ezt legkönnyebben kiemeléssel tudjuk megtenni.
  3. NEM KELL MINDENT kiemelni, mert az ugyanolyan rossz, mintha nem használnánk a kiemelést, legyen egyensúlyban: “a kevesebb több”.
  4. Figyeljünk a kontrasztra – hangsúlyos, de nem maximális kontraszt kell: kb 70-80%-os legyen színektől függően.
  5. Tagoljuk a hosszabb szövegeket.



Feladat:

Weblap látványtervének elkészítése.

A téma :

Az adott téma mindenkinek személy szerint kerül kiosztásra

3 lap tervezése:

- nyitóoldal

- központi oldal

- galéria

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése